keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Mitäs tehdä kämpän kanssa, kun lähtee ulkomaille?


Kun muutin vihdoin porukoitten nurkista viime syyskuussa uhraten täten matkailuvapauteni (pläninä olisi ollut lähteä Sri Lankaan viettämään MAAILMAN LOPPUA backpacker-frendejen kanssa!), vuokran maksamattomuuteni sekä house benefittini (isän tekemät illalliset ja äidin pesemät pyykit :D), en voinut uskoa kuinka hyvä tsägä mulla oli käynyt mun ensivuokra-asunnon kanssa !

Vaikka uusi kotini sijaitsikin Kalliossa(♥), ei asuntoni ollut rähjäinen (toisin kuin alueen maine), vaan priima kunnossa oleva yksiö juuri putkiremontoituine kylppäreineen ja avarine näkymineen ikkunoista suoraan sisäpihalle! Olin siis osunut todelliseen jackpottiin, joka sijaitsi ihanalla asuinalueella, hyvien kulkuyhteyksien varrella ja vieläpä kuudennessa kerroksessa (tällä on nii rauhallista!). Myös vuokranantajani vaikuttaa hyvin mukavalta ja 'helpolta' rouvalta, jonka kanssa olen tähän mennessä ollut oikeastaan vain pari kertaa yhteydessä ! Eli ei ollenkaan mikään riivaaja/kyttääjä/nipottaja tyyppi!



Kun aloin miettimään, mitä tehdä kämppäni kanssa lähtiessäni Madridiin vaihtovuodeksi, olin aluksi aivan varma, että haluaisin pitää yksiöni. Olisi erittäin epätodennäköistä löytää NÄIN priimakunnossa oleva asunto tältä alueelta ja vielä näin ihanasta asuinympäristöstä (kattokaa oikeesti miten ihana näkymä mulla on mun sisäpihalle!). Vaikkakin kämppä sijaitseekin Kalliossa, on Linnanmäen puoleinen (ei Vaasankadun) Alppiharjun alue erittäin rauhallinen - ainoat hälinät mitä tänne kuuluu on Lintsin vuoristoradan kiljunta (♥), Braahen kentän satunnaisten jalkapallomatsien kannustukset (♥) sekä korkeintaan kerran päivässä kuuluva hälytysajoneuvon ääni, joka kivalla tavalla muistuttaa, että HEI! Me ollaan Kalliossa  (♥)!




Mutta kun tarkemmin ajattelin, ajattelin, että olisi kuitenkin kiva kokeilla asumista eri mestoissa. Vaikka tää onkin ihana kämppä hyvällä sijainnilla, haluaisin kokea sen, että on asunut eri paikoissa vaikkakin pysyisi Kallion alueella. En haluaisi, että jymähtäisin tylsästi asumaan vain yhteen asuntoon ennen oman asunnon ostoa (sitten joskus parin vuoden päästä) vaan haluaisin kokea asua eri asunnoissa, koska kaikissa kodeissa, kaduissa ja kortteleissa on oma tarinansa. Just waiting for you to live it!



Toiseksi, palatessani Suomeen haluaisin kauheasti asua jonkun kanssa (ainakin nyt olen tätä mieltä). Siis kimppakämpässä tai mielummin jonkin näköisessä kommuunissa. Yksin asumisen hyvät mutta myös huonot puolet sekä kommuunimaisten asumusten yhteisöllisyyden tuntu on saanut mut vakuuttuneeksi, että munkin pitäisi päästä kokeilemaan semmoista yhteiseloa. Toisaalta, tulisin kokemaan sen Madridiin lähtiessäni, ja jotenkin kuitenkin luulen, että palaessani jollain tasolla kaipaisin sitä omaa rauhaa ja yksityisyyttä, jota yksiö suo.



Toiset mainitsemisen arvoiset asiat, jotka saivat mut epäilemään, kannattaisiko mun alivuokrata nykyistä yksiötäni olivat se, että 1) voisin saada paljon edullisemman yksiön (nyk. vuokra veden kanssa tyyris 650e) 2) elämäntilanteeni on voinut muuttua siihen mennessä jollain tapaa 3) en ole edes täysin varma, milloin palaan...kesäkuussa 2014 vaiko tammikuussa  2015 (jos suoritan työharjoittelun ulkomailla). Eli aika vaikea lähteä alivuokraamaan kämppää...



Anyway, päädyin siihen, että eihän mun kuitenkaan ole vältämättä PAKKO muuttaa tähän takaisin, vaikka yksiöni alivuokraisin. Olisi vain paljon parempi, että olisi joku kämppä varalla ja että mun ei tarttis raahata kaikkia mun huonekaluja faijan harmikseni porukoille (nim. 4 vuotta kirppiskamat banaanilaatikoissa, faija tykkäs (Y) ). JA onnekseni löysin heti kiinnostuneen kaverin ja vuokranantajallekin sopi, että irtisanotaan mun soppari, kirjotetaan mun kaverille määräaikainen ja sit uusitaan mun oma, kun tuun takasin :) Nyt pitäs vaan frendin kanssa päättää, että mille ajalle kämppä vuokrataan - ainaki ens kesään asti. Ja voihan se olla, että tuun jo silloin takaisin ja suoritan tän harjoittelun vain täällä... who knows!


Mitä te ootte tehny asuntojenne kanssa, kun olette lähteneet ulkomaille? Ja mitäs pidätte mun kodista ! ? :)

7 kommenttia:

  1. Kämppä vuokralle. Niin kantsii tehdä. Eihän sitä kannata pitää kuin alle 3kk:n keikoissa..

    VastaaPoista
  2. Kämppä vuokralle = eli siis vuokrata vain eteen päin eikä alivuokrata?

    Mites tavaroiden kanssa sitten? Tai siis huonekalujen?

    VastaaPoista
  3. Ainakin sen verran voin sanoa, että sun kämppä on siitä halvemmasta päästä kun on keskustaa lähellä ja vuokrat nousee koko aika. Hain kämppää kesällä ja halvimmat lähti juurikin tuosta 650 eurosta 5 kilsan säteellä keskustasta. Alivuokraa.

    VastaaPoista
  4. Ja mä niin kelasin, että voisin saada halvemmalla riippuen takaisintuloajasta :D Esim. tammikuussa, kun katoin, löysin kämppiä satkulla halvempia ja jopa yhen 530e luukun !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mmmm, no se. Voi olla tosiaan, että tuossa syksyn alussa ovat kalleimmillaan.

      Poista
  5. Mun mielestä ei kannata pitää kämppää ellei oo lähössä vaan pelkäksi kesäksi reissuun. Jos vaan saa kamat jonnekin säilöön ja tietty madollisimman paljon kannattaa myydä pois. Suomessa esim ekotorilta ja kirpputoreilta saa tosi kivasti halvalla uudestaan sisustuksen ja asuntoja löytyy aina :)

    VastaaPoista
  6. Jep ! Paljon kivempi vaan tulla sit takas ihka uuteen kämppään ;) Mä muutenki nautin nii paljon siitä kämpän ettimisestä (vuokraovi.comin kyttäämisestä siis :D) ja haaveilusta, että teen sen mielellään uudestaan!

    VastaaPoista